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Can Knowledge Be Scientific Yet Fictional

Science Fiction Studies

journal article

Towards a Definition of Science Fantasy (Vers une définition de la fantaisie scientifique)

Science Fiction Studies

Published By: SF-TH Inc

Science Fiction Studies

https://www. jstor .org/stable/4239897

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Abstract

La science-fiction et la fantaisie ont un lieu de rencontre, la fantaisie scientifique. Il s'agit d'une forme narrative instable qui combine des caractéristiques des deux genres. Les personnages, ou les décors ou les événements du monde de la fantaisie scientifique comportent au moins une violation évidente d'une loi de la nature ou d'une contrainte scientifique tout en fournissant clairement une explicaiton structurée ou scientifique de cette même violation et en basant son discours sur une épistémé scientifique. La fantaisie scientifique, comme la science-fiction, présente un univers ordonné doté de lois communes, mais tout comme la fantaisie, elle contient au moins une inversion explicite d'une loi naturelle admise. Nous pouvons établir les frontières et les préoccupations thématiques de cette forme narrative en examinant deux récits de science fantaisie: l'écrit de Fritz Leiber, "Conjure Wife" (1953) et celui de Stanislaw Lem, "The Investigation". C'est à partir de l'essence de la violation de la loi naturelle que nous pouvons distinguer différents types de science fantaisie. Les quatres types impliquent: la boucle du temps; les mondes successifs au présent; le monde anti-scientifique et le monde hybridé. En tant que sous-genre, la fantaisie scientifique interroge la science en doutant des connaissances scientifiques de base concernant le monde réel. Par la même occasion, elle scrute la fantaisie en interrogeant l'illusion des terreurs et des désirs qui hantent le monde onirique si riche en valeurs. La fantaisie scientifique est de plus en plus populaire, tout comme le "réalisme magique" auquel elle s'apparente par certains côtés. Cette popularité s'explique car, d'une certaine façon, dans ces mondes contre nature, le réel et l'imaginaire, le prosaïque et le magique, le scientifique et le mythique peuvent se rencontrer et s'influencer et également parce que ces mondes nous procurent "une telle beauté, une telle surprise ou une telle terreur absentes du monde réel" (C.S. Lewis). /// SF and fantasy have a locus of intersection, science fantasy, an unstable narrative form which combines features from each genre. A science-fantasy world is one in which the characters or settings or events presuppose at least one clear violation of natural law or scientific necessity, but which explicitly provides an organized or scientific explanation for that violation and which grounds its discourse in a scientific episteme. Science fantasy, like SF, assumes an orderly universe with regular laws, but, like fantasy, contains at least one explicit reversal of current natural law. An examination of two science-fantasy texts, Fritz Leiber's "Conjure Wife" (1953) and Stanislaw Lem's "The Investigation" (1959), enables us to establish the boundaries and thematic concerns of this narrative form. The types of science fantasy can be identified by the nature of the violation of natural law. Four main types involve the time-loop motif, the alternate-present world, the counterscientific world, and the hybridized world. As a subgenre, science fantasy tends to interrogate science by calling into question basic scientific assumptions about the physical world. At the same time it explores fantasy by questioning the unreality of the terrors and desires that haunt the value-laden world of dreams. Like "magic realism," with which it shares some features, science fantasy is experiencing a growing popularity, in part because in its counternatural worlds, the actual and the imaginary, the prosaic and the magical, the scientific and the mythical, can meet and interanimate, in part because these worlds provide us with "such beauty, awe, or terror as the actual world does not supply" (C.S. Lewis).

Journal Information

Science Fiction Studies is a refereed scholarly journal devoted to the study of the genre of science fiction, broadly defined. It publishes articles about science fiction and book reviews on science fiction criticism; it does not publish fiction. SFS is widely considered to be the premier academic journal in its field, with strong theoretical, historical, and international coverage. Roughly one-third of its issues to date have been special issues, with recent topics including Technoculture and Science Fiction, Afrofuturism, Latin American Science Fiction, and Animal Studies and Science Fiction. Founded in 1973, SFS is based at DePauw University and appears three times per year in March, July, and November.

Publisher Information

SF-TH Inc., the parent company of Science Fiction Studies, is a not-for-profit corporation established under the laws of the state of Indiana, USA. Its institutional home is located at EC 203, DePauw University, Greencastle, IN 46135.

Can Knowledge Be Scientific Yet Fictional

Source: https://www.jstor.org/stable/4239897